Svar på insändare 6/12-2016 | Sverigedemokraterna i Stenungsund

Svar på insändare 6/12-2016

Svar: På insändaren ”Vi tror på människors lika värde” i Lokaltidningen 3 december.

Vänsterpartiet hävdar att vi ljuger och hotar med ekonomiskt förfall, de säger att vi föraktar demokratin. Tvärtom vi högaktar och älskar demokrati. Sedan går ni ut och säger att vi ljuger när ni inte ens ger exempel? Kan det vara så att fakta saknas? Här får ni lite fakta av oss som ni kan använda som ni vill:

I Danmark till exempel så har 75 procent av de ensamkommande som ålderstestats visat sig ha ljugit enligt danska justitieministeriets statistik. Det vore naivt av er om ni tror att inte liknande siffror finns även här. En annan fakta är att med er politik hjälps färre och den bidrar till enorma orättvisor. Ni sitter som bekant som stödpartner till S- och MP-budgeten, en budget som enligt riksrevisionen har ett underskott på 50 miljarder. Ett underskott som beror bland annat på problem med asylinvandringen och integrationen, en budget som sänker ersättningen för sjukvård och omvårdnad samt för de funktionsnedsatta med 5,6 miljarder. Det bidrar till att 80 procent av de som ansöker om personlig assistans får avslag på sin första ansökan, att inte ge de med allra svårast förutsättningar är skamligt.

Ni sätter verkligen grupp mot grupp, men ni försöker suga ur de svagaste grupperna först, de sjukaste och de äldre. Sen har ni alltid ställt grupper mot varandra med er Robin Hood-politik, ta från de rika och ge till de fattiga. Först när ni verkligen försöker hjälpa de fattiga på riktigt, då är vi beredda att lyssna på er. ”Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket”, som Gustav Möller, en socialdemokrat som hade en sund syn på skattepengar, en gång sa.

Hade vår politik fått råda så hade det blivit billigare för svenskarna samtidigt som vi hade hjälpt fler. Enligt professor Hans Rosling är kostnaden för det svenska flyktingmottagandet dubbelt så mycket som FN har i budget för att hjälpa hela världens flyktingar. Likt er så tar även vi avstånd från er retorik som endast bygger på känslor och vägrar se till fakta och kostnader. Men avslutningsvis så vore det intressant att veta om ni lever som ni lär, har ni Birgit och Jan öppnat era dörrar och hem för dessa på flykt? Eller är det bara floskler?

Pontus Reuterskiöld

SD Stenungsund